Game review "Tekken 7" Release date 02/06/2017

Tekken 7 is nu een weekje uit en het werd tijd om hier een review over te schrijven. Dus bij deze!

Bron: psx-sense.nl

Mishima

Wie Tekken zegt, zegt Mishima. Jinpachi, Heihachi of Kazuya natuurlijk. Bij de meeste fans zelfs ook aandacht voor Kazama. Jin Kazama, Jun Kazama. Deze namen vormen eigenlijk het verhaal uit de Tekken series. Vanaf het eerste deel, die uitkwam op de PlayStation in 1994, staat deze redelijk niet functionerende familie aan het hoofd.

In dit zevende deel wordt het slot van de Mishima saga verteld. Het verhaal wordt verteld door middel van een verslaggever en je speelt de story mode ook met karakters waar het verhaal over wordt verteld. Het begint allemaal rustig door een soort van inleiding waar het is begonnen. Kleine Kazuya is pissed omdat Heihachi zijn moeder heeft vermoord. Gek genoeg is Heihachi natuurlijk de vader van Kazuya maar we hebben nooit te horen gekregen hoe dit is gebeurd, waarom dit is gebeurd. Gelukkig wordt die vraag in dit deel eindelijk beantwoord! Ik zal geen spoilers weggeven over het verhaal maar desalniettemin krijgen we eindelijk het antwoord waar we al sinds het eerste deel op wachten.

Wanneer je klaar bent met de game is er nog een mode waar je een player story battle kunt uitvoeren. Dit zijn korte gevechten van 2 rondes tegen een rivaal uit de serie. Jin vs Hwoarang bijvoorbeeld. Zo hebben deze gevechten een korte intro met een kleine cut-scene. Leuk om even mee bezig te zijn maar ik denk niet dat ik ze allemaal ga spelen.

Akuma

Aku-wie? Voor de die-hard Tekken spelers zal Akuma wellicht een onbekende zijn die zijn opwachting maakt in Tekken 7 maar voor de Street Fighter fans is dit karakter een oude bekende. Akuma is een speelbaar karakter in Tekken 7 en is op zoek naar Heihachi en Kazuya om hun het zwijgen op te leggen. En niet op een goede manier. Dead or Dead is de boodschap van deze onbekende vechter.
Overall is het verhaal verder wat aan de korte kant en heb je een uurtje of 3 later de credits over het scherm rollen. Maar ja, wie boeit dat? Het is TEKKEN en geen soap.

Character (customization)

Tekken 7 kent een uitgebreid rooster en het hele rooster is direct te gebruiken. Er hoeft dus niet eerst met elk karakter een Arcade mode uitgespeeld dienen te worden voor je alles hebt zoals in het verleden het geval was. Uiteraard was dit bij latere Tekken games ook al het geval maar toch noemenswaardig.
Character customization is leuk, als je ervan houdt. Ik ben er geen fan van en heb het even bekeken en een gevecht of 2 met een belachelijke outfit gespeeld maar verder is het niet weggelegd voor mij. Als dit echter wel je ding is dan kun je je lol niet op want er is verschrikkelijk veel te behalen en gebruiken. Een masker bij je karakter opdoen? Geen probleem. Wil je dat er een spookje om je heen draait tijdens de gevechten? Dat kan! Je kunt het bijna niet zo gek bedenken of het is mogelijk om je karakter ermee uit te dossen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn of haar favoriete karakter door de series heen maar een aantal van deze karakters komen niet terug en moeten plaatsmaken voor nieuwe karakters. Hieronder op een rij wie niet terugkomen en wie nieuw zijn toegevoegd.
Niet speelbaar in Tekken 7
Nieuw in Tekken 7
Anna Williams
Akuma (Street Fighter)
Zafina
Kazumi Mishima
Baek Doo San
Lucky Chloe
Armor King
Josie
Christie Monteiro
Shaheen
Bruce Irvin
Gigas
Julia Chang
Katarina
Jun Kazama
Claudio
Craig Marduk
Eliza (DLC only)
Ganryu

Lei Wulong

Wang Jinrei

Roger Jr.

Raven

Mokujin

Get ready for the next battle

Deze zin zul je ongetwijfeld het meest gaan horen in deze game. Elke gevecht die je voert komt deze zin weer terug. Maar ja, hier draait het natuurlijk om in The King of Iron Fist Tournament 7! Er zijn verschillende modi waar je je aan kunt vastklampen en natuurlijk is de ene leuker dan de ander.
Arcade mode is de meeste bekende en eigenlijk ook de meeste saaie. Vijf gevechten van 2 ronden van 60 seconden. Als je wint, dan ga je verder naar de volgende ronde, verlies je kun je kiezen voor een continue. Niet heel erg interessant om te spelen.
In Jukebox Mode kun je verschillende tracks uit voorgaande games beluisteren en videos bekijken uit vorige Tekken delen.
Dan de belangrijkste modus, Treasure Mode. In Treasure Mode kun je een oneindig reeks van gevechten spelen tegen AI spelers. Deze AI spelers simuleren een andere Tekken speler en maakt dus volop gebruik van de character customization. Door deze gevechten te winnen krijg je een treasure welke een item bevat die je zelf weer kunt gebruiken om je karakter aan te passen. Ook kun je via deze mode je rank omhoog krikken. Je begint als beginner maar je kunt je weg omhoog vechten en om de zoveel gevechten heb je een promotion chance. In de afbeelding hieronder zie je welke ranks er zijn, dus genoeg te doen. Mocht je denken dat dit het enige is, dan kom je bedrogen uit want sommige gevechten bieden een extra edge. Zo zijn sommige gevechten versneld, onder het mom test your reflexes of doe je ineens 2x zoveel schade aan je tegenstanders, maar zij ook bij jou! Kortom, met deze mode kun je je lang genoeg vermaken.

Bron: ytimg.com

Rage Arts

Rage Arts is, zover mij bekend, een nieuw concept in Tekken 7. Een dapper besluit van de ontwikkelaar wat mij betreft want het kan goed uitpakken maar het kan ook zeer slecht uitpakken. Ze hebben het toch aangedurfd en het pakt goed uit. Elke keer wanneer je levensbalk de 30% bereikt activeer je automatisch de mogelijkheid voor Rage Arts. Dit zijn speciale moves die je met een druk op de knop (R1 standaard) activeert en een behoorlijke schade aanricht bij je tegenstanders. Een soort super move dus die net het verschil kan maken tussen winst er verlies. Hoe lager je levensbalk is hoe meer schade je aanricht. Gelukkig zijn deze Rage Arts vrij af te weren, net zoals je alle andere moves afweert. Gameplay-technisch zeker een leuke en goede toevoeging.

Online

Het drama dat online heet. Niet omdat online battles niet erg leuk kunnen zijn maar wel omdat bij de release van de game (en tot op heden nog zo is) dat het online systeem broken is. Ik heb vaker de melding gehad dat een sessie niet verbonden kon worden dan dat ik daadwerkelijk gevechten heb gehad online. Men heeft beloofd die te patchen maar wellicht is dit voor sommige spelers al te laat.
Online kent 3 modes waarvan 2 onderhand wel bekend. Ranked mode, Player mode zijn vanzelfsprekend. Dan is er ook nog Tournament mode. Een kort tournament van drie tot vijf gevechten maximaal. Een ronde kan in een keer gespeeld worden dus je hoeft niet constant te wachten op je volgende match, wat zeker een goede toevoeging is.

The Final Judgement

Mijn oordeel over Tekken 7 is een beetje met mixed feelings. Ik kreeg niet het gevoel die eerdere Tekken games me wel gaven en dat maakt de game voor mij een stuk minder interessant. Het vrijspelen van karakters en ieder zijn eigen verhaaltje deed voor mij veel. Jammer dat dit niet is teruggekomen in Tekken 7 maar het is tegenwoordig vrij normaal dat het hele rooster direct beschikbaar is. De gevehten zijn vloeiend en de knoppen reageren prima. Het missen van een paar favoriete karakters doet me toch een beetje treuren maar de toevoeging van de nieuwe karakters maakt wel weer een hoop goed. Overall prima tevreden over de content die deze game biedt en er zijn al vele uurtjes verstreken tijdens het spelen en er gaan zeker nog vele uurtjes volgen. See you in the King of Iron Fist Tournament!

Eindcijfer: 8

Geschreven door Peter van de Velde (@cloudstrifenl #FSOM crew)