Movies: War for the Planet of the Apes REVIEW

Apes together strong! Ik denk dat die de zin is die ik mij het beste kan herinneren uit alle nieuw Planet of the Apes films. We kregen in 2011 Rise of the Planet of the Apes. Dat deze film het ontzettend goed gedaan heeft was wel duidelijk toen het vervolg werd aangekondigd in de vorm van Dawn of the Planet of the Apes die uitkwam in 2014. Ondertussen is het echter 2017 en zijn we klaar voor de derde en laatste film in deze trilogie, War for the Planet of the Apes.

Hoe ging het ook alweer?

Het gevoel die mij bekroop toen de film begon was, wat is er ook alweer allemaal gebeurd? Gelukkig houden ze daar rekening mee en wordt door middel van korte teksten duidelijk wat er ook allemaal alweer gebeurd was. Dit deed men door erg slim gebruik te maken van de bekende woorden Rise, Dawn en War.

Rise Will Rodman (James Franco) is op zoek naar een geneesmiddel voor Alzheimer om zijn vader te genezen. Helaas werkt het niet maar krijgt hij wel de voogdij over de aap Ceaser die als testsubject is blootgesteld aan hetzelfde middel. Ceaser blijkt al snel niet zomaar een aap te zijn want het middel heeft iets gedaan waardoor hij slimmer is. Hij kan rechtop lopen en leert zelfs praten. Het virus (simian flu) die Ceaser zo slim maakt is echter niet zo goed voor de homo sapien en vaagt de mensheid bijna volledig uit.

Dawn We zijn 10 jaar verder en Ceaser is de leider van een grote colonie apen die net buiten San Francisco leeft in de Muir Woods. Vlakbij strijkt een groep overlevers, mensen, neer waardoor Ceaser in tweestrijd komt waarbij hij aan de ene kant de apen moet beschermen en aan de andere kant een samenleven wil opbouwen met de mensen. Koba, een luitenant uit de groep van Ceaser, ziet de mensen echter als een gevaar wat uitloopt op een gevecht tussen Ceaser en Koba. Ape not kill Ape.

bron: srcdn.com

War for the Planet of the Apes – Het verhaal (minor spoilers)

De apen krijgen te maken met een gek, kolonel McCullough (Woody Harrelson), die jacht maakt op Ceaser. Dit terwijl Ceaser juist op zoek is naar een plek waar ze kunnen leven zonder inmenging van de mensen. Wanneer zijn oudste zoon terugkomt en vertelt over zon plek maken de apen plannen om zo snel mogelijk te vertrekken. Diezelfde nacht worden de apen echter aangevallen en de vrouw en oudste zoon van Ceaser komen om het leven door de kolonel. Nu wordt het persoonlijk en gaat Ceaser op jacht. McCullough zal boeten voor zijn  misdaden tegen de apen. Apes together Strong lijkt Ceaser hierbij te vergeten want hij stuurt de overige apen naar de plek waar zijn zoon hen over verteld heeft en hij gaat alleen op jacht op McCullough.

Prachtig werk

Als liefhebber van de vorige twee films keek ik erg uit naar dit deel en mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Toen ineens het woord Pauze op het scherm kwam wist ik dat het goed zat want dat betekend dat de tijd snel voorbij gaat. De muziek van Michael Giacchino, onder andere bekend van Dawn of the Planet of the Apes, Star Wars Rogue One en Spider-Man: Homecoming, is werkelijk fantastisch en brengt elke scene nog meer tot leven.

bron: thedailybeast.com

Het oordeel

Al met al is het lastig bekijken of je alleen deze film beoordeelt als op zichzelf staand of dat je hem beoordeelt binnen de trilogie. Ik heb besloten om het eerste te doen. Dat verdient deze film gewoon.

Eindcijfer: 9/10

Dit artikel is geschreven door: Peter van de Velde (cloudstrifenl)