Series: Castlevania REVIEW

Op 30 mei bracht Netflix een wel heel bijzondere trailer op de markt: Castlevania. Het begon met de oude NES met een cardridge van de Konami game. Even later sprong het beeld over in een tekenfilm. Maar niet zomaar een tekenfilm, een tekenfilm voor volwassenen en met de kwaliteit van Netflix. Vandaag is het 07-07-2017, de dag dat het eerste seizoen van de serie op Netflix zou komen. Dat is gelukt! In vier afleveringen van ongeveer 30 minuten wordt het verhaal aan je voorgelegd en begint het avontuur genaamd Castlevania. Ik probeer zoveel mogelijk spoiler-vrij te schrijven maar hier en daar ontkom ik er niet aan om een bepaald beeld duidelijk te maken of om uberhaupt iets te kunnen schrijven. Wil je dit niet, kijk dan de serie eerst en kom dan terug om de review te lezen. Kleine onthulling van mijn oordeel: heel erg goed.

Achtergrond

Een serie zou een serie niet zijn als het verhaal niet ergens vandaan zou komen. Nu is Castlevania van Netflix gebaseerd op de videogames van Konami, maar ook die hebben hun verhaal niet zelf bedacht en inspiratie gezocht bij karakters uit het verleden. Vlad Dracula Țepeș is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Een klein stukje historie uit de echte wereld, waar legendes vaak op worden gebaseerd. Vlad III of Vlad de Spietser (Vlad the Impaler vind ik zelf mooier klinken) was vorst van Walachije, waar de serie zich afspeelt. Vlad was een uiterst bloeddorstig heerser omdat hij, zoals in de trailer ook al te zien was, mensen spietste. Hier komt zijn bijnaam Țepeș ook vandaan, wat letterlijk spietser betekent.

Natuurlijk kennen we Dracula niet zozeer van Vlad de Spietser maar meer als de vampier, Graaf Dracula van Bram Stoker of door films die weer gebaseerd zijn op Bram Stokers boek Dracula.
Ik zal het verder geen geschiedenisles van maken, de essentie van het verhaal is wel duidelijk.

Verhaal

Het verhaal zal uiteraard ietswat spoilers bevatten over bepaalde karakters. Wees gewaarschuwd! Het begint wat omineus met een duistere setting zoals de afbeelding hierboven. Een vrouw genaamd Lisa komt bij een kasteel en klopt netjes aan. De massieve deuren gaan open en ze gaat naar binnen. Lisa wil graag dokter worden, maar niet zomaar een met wat geurtjes en kokende plantjes, nee een echte dokter. Uiteraard behoort dit kasteel tot Vlad Dracula Țepeș en hij gaat akkoord met haar wens. Na de intro zie je echter een iets ander beeld. Lisa staat op de brandstapel en Dracula is er niet zo blij mee dat zijn vrouw is vermoord (mind blown, I know!). Hij geeft de kerklieden die heksen verbranden een jaar de tijd om boete te doen voor hun misdaden anders komt er een leger van monsters uit de hel die de mensen zal doden! Je raad het al, na een jaar is er niets veranderd.

Belmont

Belmont, de familienaam is elke Castlevania fan kent. Belmont is een familie die jaagt op demonen en vampiers. Ideaal dus om zo een iemand tot je beschikking te hebben als Dracula net een horde demononen heeft losgelaten op de mensenheid. Helaas is deze Belomt, Trevor Belmont, niet helemaal de held die je verwacht als je hem het eerste ziet. Natuurlijk veranderd die in de loop van de afleveringen maar wanneer je hem voor het eerst ziet zit hij dronken in een bar. Ik zal niet vertellen waarom dit het geval is want ik hoop dat je de serie ook nog daadwerkelijk gaat kijken.

Animaties

Zoals we ondertussen wel gewend zijn van Netflix original series is dat de kwaliteit altijd hoog in het vaandel staat. Zo ook bij deze Castlevania. Het seizoen duurt nog geen twee uur, maar in die twee uur zit je wel aan je scherm gekluisterd. Van skeletten op spiesen, van mensen die in tweeën worden gereten door demonen, darmen op straat liggen, oogballen uit schedels vliegen, vingers van handen vallen, de animaties zijn allemaal van erg hoog niveau. En ook niet geschikt voor kinderen!~

Eindoordeel

Na 4 afleveringen in 1 keer gekeken te hebben heb ik mijn oordeel wel klaar. Ik ben liefhebber van lore (verhaal), vampiers, Dracula, Vlad the Impaler, goede series (real life of tekenfilm) en Netflix. Laat Castlevania nu net bestaan uit een cocktail van eerder genoemde zaken waar ik liefhebber van ben! Ik kan daarom deze serie enkel aanbevelen en beoordelen met een prachtcijfer. Mijn advies, kijk de serie in een keer. Niet omdat het moet, maar omdat je gewoon wilt weten hoe het afloopt. Van flitsende animaties, tot flitsende gevechten, als man kun je je hier toch weer bijna 2 uur mee vermaken. Dat is dan ook mijn enige puntje waar ik over wil klagen, het duurt nog geen 2 uur. Hier hadden ze voor een volledig seizoen naar mijn idee wel meer tijd in mogen steken. Desalniettemin, zeker de moeite waard!

Eindoordeel: 8,5/10.

Dit artikel is geschreven door: Peter van de Velde (cloudstrifenl)