#81 De Keientrekkers van Rock City Beers uit Amersfoort

Als je aan Amersfoort denkt waar denk je dan aan? Ik moest niet gelijk aan bier denken en helemaal niet een speciaal bier...

Star Wars Episode VIII: The Last Jedi Movie Review

Star Wars, wie is er eigenlijk niet groot mee geworden? Nou, ik niet. Ik had tot op de middelbare school eigenlijk van naam wel eens gehoord van Star Wars echter had ik de films nog nooit gezien en dat was ik ook zeker niet van plan. Dom en naïef dat ik was natuurlijk. Tot ik op een bepaald moment toch van een goede vriend hoorde dat ik die films moest gaan kijken. Hoe dan? In die tijd had je wel iets, wat de ouderen van nu nog wel kennen, genaamd videobanden. Nou die mocht ik wel lenen. Gebeurd dat eigenlijk nog tegenwoordig? Films lenen? Goed, voor een andere keer.

Image result

Ik voel me nu, ondanks dat ik 30 lentes jong ben, ontzettend oud. Dat kan ook komen omdat ik nog niet eens geboren was toen de eerste film uitkwam natuurlijk. Afijn, ik dacht dus kennis te maken met Star Wars toen ik een jaar of 14 a 15 jaar oud was. Op dat moment was Episode I al wel een tijdje uit maar Episode II en Episode III moesten toen nog uitkomen. Puntje bij paaltje, ik was gewoon een idioot geweest. Ik vond deze films fantastisch en ik moest hier meer van zien. Stiekem had ik, kwam ik toen achter, Episode I gezien in de bioscoop in 1999 (oké, ik ga echt huilen zo langzamerhand). Eind goed al goed, ik ben dus gek op Star Wars. En om je nog even een beeld te geven hoe die VHS box eruit zag, kijk hieronder.

Disney

Toen bekend werd dat Disney LucasFilms over zou nemen en een nieuwe trilogie zou gaan uitbrengen was ik natuurlijk helemaal in mijn sas. Meer Star Wars, what could go wrong? Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik Episodes I t/m III ook gewoon geweldig vind. Episode VII werd door de critics met mixed feelings ontvangen en ook het internet had twee gezichten waar het ging over Episode VII. Het zou een rehash zijn van Episode IV volgens de ene kant en volgens de andere kant was het een volledig nieuwe verhaal. Nu leven we ondertussen in 2017 en hebben we twee jaar uitgekeken naar Episode VIII en die draait NU in de bioscoop! Nu heb ik even gewacht tot het stof was neergedaald maar ik ben er nu eindelijk op uitgetrokken om de nieuwe film in de bioscoop te gaan bezichtigen en hieronder lees je mijn bijna spoiler-free review!

Review The Last Jedi

Gisteren was het eindelijk zover! Eindelijk The Last Jedi kijken in de bioscoop. Een film van hoop, Jedi, Sith en een hele hoop nostalgie. The New Order is nog steeds bezig om The Resistance weg te vagen uit de melkweg. En Rey is, zoals we zagen aan het eind van Episode VII, aangekomen bij Luke en wil hem het lichtzwaard overhandigen. Rey wil getraind worden maar Luke heeft hier weinig trek in. Zoals al kenbaar werd gemaakt in de trailers wil Luke dat de Jedi ophouden te bestaan. Hier is natuurlijk een goede reden voor maar die zal ik hier niet uit de doeken doen. Wel leert het ons dat het mes aan twee kanten snijdt...

Luke is dan ook niet meer de grote held die we ons kunnen herinneren maar een man dit in conflict is met alles wat hij ooit is geweest. Niet langer een Jedi-master maar een man die zichzelf in ballingschap heeft gezet om alleen te sterven, ver van de ellende waar hij zich verantwoordelijk voor voelt.

May the Force be with you

Zoals ik al aanhaalde jaagt The New Order op The Resistance. Nadat de rebellen op het nippertje zijn ontsnapt door hyperspace komt The New Order al direct weer achter hun. Wat de rebellen niet wisten is dat The New Order nu een tracking systeem heeft ontwikkeld die ook door hyperspace iemand kan bijhouden. Op dat moment ontstaat er een tweestrijd bij de rebellen. De ervaring en wijsheid van generaal Leia en admiraal Holdo tegenover de heethoofdigheid van Poe, Finn en het nieuwe karakter Rose. Wanneer Leia ook nog eens onwel wordt en admiraal Holdo het overneemt stijgt de spanning alleen maar hoger. Toch weten Finn en een nieuwe karakter Rose te ontkomen aan admiraal Holdo en gaan hun eigen weg naar Canto Bight waar ze op zoek gaan naar een oplossing voor het probleem waar ze in zitten.

Finn, Rey en Rose

Naast Rey is er natuurlijk ook nog Kylo Ren. Zijn drang om Supreme Leader Snoke tevreden te stellen is erg aanwezig. Het lijkt erop dat Kylo op zoek is naar een vader figuur, niet zo verschillend van Rey. Nog steeds blijft Kylo Ren een man die zijn woede niet onder controle heeft wat in de eerste scene met hem resulteert in het feit dat hij, mede door de woorden van Snoke, zijn iconische helm aan stukken slaat.

Love it of hate it

Na release zijn er op internet al heel wat meningen gedeeld over de film. De ene zegt dat het een fantastische film is, de ander geeft aan dat het geen oprechte Star Wars film is. De ander klaagt dan vervolgens weer dat er teveel humor in de film zou zitten. Ik zit in het kamp die het een fantastische film vind. Het verhaal komt fantastisch samen, de humor is sterk aanwezig en gelukkig The Force ook nog steeds. Het kan dus alle kanten op maar als je Star Wars een warm hart toedraagt kan ik enkel zeggen, ga deze film kijken. Je zult niet teleurgesteld worden.

Fun fact

Een kleine fun fact in deze film zijn de Porgs. De Porgs zijn de kleine beestjes die in de trailer al even naar voren kwamen en leven op de planeet waar Luke zich schuilhoudt. Wat blijkt nu, het was niet de bedoeling dat er zoveel van deze beestjes in de film zouden zitten of misschien zelfs helemaal niet! Op het eiland waar dit is opgenomen, Skellig Michael, leven Puffins. Deze Puffins wilden niet uit beeld en toen is besloten om deze digitale beestjes te verwerken om de Puffins "uit beeld" te krijgen. En zie de geboorte van de Porgs.

Carrie Fisher

Natuurlijk kent deze film na alle glorie die je al hebt mogen lezen ook een zielige noot. Onze geliefde prinses Leia is niet meer onder ons. Carrie Fisher overleed op 27-12-2016 wat deze nieuwe film in de reeks is ook gelijk een eerbetoon aan deze actrice maakt. May the Force be with her!

Eindoordeel

Zoals je wellicht al door hebt ben ik erg enthousiast over deze film en daarom kan ik niet anders dan deze film positief beoordelen. Deze film draait nu in de bioscoop, waar wacht je nog op!

#FSOM cijfer: 9/10