EP Review: RSO - Making History Release Date 15/12/2017

Op 4 oktober 2017 schreef ik een artikel over de eerst EP van RSO, een nieuw duo samengesteld met de voormalig Bon Jovi gitarist Richie Sambora (RS) en de Australische Orianthi (O). Ik werd toen al redelijk enthousiast van hun EP “Rise” en beoordeelde die EP met een 7,5 (klik hier voor het artikel). Op 15 december 2017 kwam hun 2e EP uit met de naam “Making History. Ben ik net zo gecharmeerd van deze tweede venture of pakken deze vijf nummers verkeerd uit? Lees het in deze review!

Making History?

De EP opent met de titletrack “Making History” en knalt werkelijk de speakers uit. Het nummer heeft qua opbouw alles in zich om een klassieker te zijn. Goede vocals, lyrics die echt weergeven dat ze geschiedenis schrijven waar je deel van uit mag maken. Je kunt goed horen dat Richie meer vrijheid heeft in de muzikale invulling dan hij had in Bon Jovi. De solo is langer, krachtiger en overall zijn de riffs meer aanwezig.

Het volgnummer is “We Are Magic. Wie zich “Living on a Prayer” van Bon Jovi nog kan herinneren herkent de talk box direct. Een power ballad is wat volgt! I’ll fight for you if you’ll fight for me zingt Richie en dat geeft precies weer hoe het nummer is opgebouwd. Twee stemmen die in dit nummer beide goed tot hun recht komen.

Na twee nummers is het tijd om even bij te komen. Met “Walk With Me” komen de actoustische gitaren om de hoek kijken en merk je aan de lyrics ook wel dat dit een echt liefdeslied is geworden. Orianthi en Richie wisselen elkaar af in de coupletten en de refreinen komen weer goed samen. If you’ll walk with me, I will stand by you. Maar dan gebeurt er iets wat ik niet perse had verwacht. Het nummer krijgt halverwege een iets andere sound wat het de nodige afwisseling in het nummer geeft om vervolgens af te sluiten met een fantastische solo waar de blues invloeden goed te horen zijn.

Goed, tijd om weer wat meer richting de rock te gaan! Met “Together on the Outside” krijg je een andere kant te zien van dit duo. Maar in dit nummer krijgt men hulp van een oude bekende! De enige echte Alice Cooper neemt een deel van de zang op zich in dit nummer! Het is een rocker bij uitstek.
Een klassiek concept in een modern jasje. Luister het nummer hieronder!

De EP wordt afgesloten met het nummer “I Don’t Want to Have to Need You”. Rock gemengd met blues en stemmen die meeslepend zijn. Een solide afsluiter van een EP die mij ontzettend goed in het gehoor ligt. Een step up van de vorige EP wat mij betreft!

The Verdict

Of RSO met deze tweede EP geschiedenis heeft geschreven vraag ik me af maar het is wel een dijk van een EP. Ik ben erg enthousiast en kijk met volle teugen uit naar het album die begin 2018 gaat uitkomen. Deze twee artiesten hebben elkaar gevonden en ik hoop dat ze nog lang samen muziek blijven maken en wellicht nog een tour gaan doen die bij het album hoort. Als ze komen dan lezen jullie het uiteraard op #FSOM. Ben je op zoek naar een fris geluid in rock die de klassieke elementen mengt met hedendaagse muziek? Dan ben je hier op het juiste adres. Whoever said rock is dead? They are wrong. Rock is not dead!

#FSOM eindcijfer 9/10

Dit artikel is geschreven door: Peter (cloudstrifenl)

Volg ons op FacebookInstagram en Twitter