Dragon Ball FighterZ Review

Dragon Ball FighterZ, de laatste installment van fighting games die zich afspelen in het Dragon Ball universum. Goku, Vegeta, Krillin en anderen zijn terug in het 2D universum na meerdere uitstappen in de 3D wereld, met als laatste twee de tegenvallende Dragon Ball Xenoverse games. Dit keer mocht het bekende Arc System Works, bekend van de BlazBlue en Guilty Gear reeksen, het eens proberen. Is het gelukt om de Z-fighters weer in het gareel te krijgen?

3 vs 3

Velen van jullie zullen de games Dragon Ball Budokai nog wel kennen op de Playstation 2. Een 1 vs 1 fighting game die al je favoriete karakters uit de game samenbracht in een all out Dragon Ball fighter. Dit hebben ze nu iets anders aangepakt want in FighterZ speel je met teams van 3.

Deze manier van vechten zorgt voor een nieuwe dimensie want zodra een karakter down gaat vliegt de volgende het gevecht binnen en ga je gewoon verder! Het leuke hiervan is dat je verschillende personages voorbij ziet komen in hetzelfde gevecht maar dat dit de speelduur van een potje niet perse onnodig lang maakt! De verschillende combo’s die je per karakter kunt doen, daarbij geteld de speciale aanvallen als Kamehameha en Masenko zorgen ervoor dat je binnen een paar minuten alweer toe bent aan het volgende gevecht.

De keuze is reuze

Naast dat deze fighting game natuurlijk draait om gevechten is het vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je de gevechten leuk maakt. Dit kan op verschillende manieren en door verschillende modi aan een game toe te voegen. Zo heb je uiteraard een ‘practice’ mode. In deze mode kun je naar hartenlust oefenen om met de verschillende karakters te vechten. Het leuke van deze mode is echter dat je naast het sparren tegen een stilstaande pop ook een soort challenges kunt voltooien. Zo krijgt je bijvoorbeeld per karakter een 10 combo challenges waarbij je verschillende combo’s leert te gebruiken. Naast de heel eenvoudigen (vier keer knop x of y) heb je ook de moeilijkere combo’s waarbij snelheid en co√∂rdinatie van groter belang zijn.

Naast oefenen kun je ook je hand leggen aan Arcade Mode met drie courses die je kunt voltooien welke alle drie na voltooiing de hard mode van die course unlocken. Ook kun je in Arcade mode nog twee karakters vrij spelen! Naast de Arcade Mode heb je je natuurlijk ook nog verschillende online modus zoals Arena Match, Ring Match, World Match (Ranked en Public) en Local Battle voor het lekker op de bank met vrienden te spelen. Deze modi zijn te benaderen door middel van een lobby waarmee je bent verbonden. Hier loop je, samen met anderen, rond als een eigen chibi versie van een Dragon Ball karakter!

Story mode

Naast de bekendere modi in hedendaagse fighting games heb je ook een iets minder geliefde mode, story mode. Deze mode is dan ook niet erg interessant en het verhaal is flinterdun. Alle Z fighters zijn in slaap gevallen door bepaalde "waves" en klonen van de Z fighters lopen herrie te schoppen. Jij als speler neemt letterlijk controle over het lichaam van Goku en gaat als hem de strijd aan om iedereen weer bij zinnen te krijgen.

Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door verschillende chapters die zich afspelen op een map zoals hierboven. Je krijgt elke map een aantal stappen die je kunt zetten en als je stappen op zijn is het game over. Wanneer je een stap maakt naar een veld met een karakter dan is het vechten geblazen. Je kiest dus zelf hoe lang je over een bepaalde map doet en hoeveel gevechten je doet. Je hebt Practice battles, Rescue Events en het doel van de map, een boss battle.

De belangrijkste reden om de drie arcs door te spelen is om een volledig nieuw karakter vrij te spelen. Kleine spoiler alert! Je hebt de Super Warrior Arc waarin je een connectie maakt met Goku, een Enemy Warrior Arc waarin je een connectie legt met Frieza. Als laatste arc speel je de Android 21 arc. Hoe toepasselijk is het dan ook dat je dit karakter vrijspeelt wanneer je klaar bent met story mode?

Characters roster

De nieuwe game leunt aardig op de nieuwe anime Dragon Ball Super en introduceert dan ook voor het eerst karakters in een game uit deze nieuwe serie!

Velen zullen bekend zijn maar nieuwe vormen zoals Super Sajyan (Saiya-jin) Blue (of zoals die eerst heette en in de game ook nog heet Super Saiyan God Super Saiyan (SSGSS) voor Goku en Vegeta. Verder zijn nieuwe karakters Beerus, Hit en Goku Black.

Van links naar rechts: Tien, Yamcha, Gohan (Adult), Krillin, Goku (Super Saiyan), Frieza, Android 18, Kid Buu, Captain Ginyu, Nappa, Goku (SSGSS), Trunks, Vegeta (Super Saiyan), Beerus, Cell, Android 16, Vegeta (SSGSS), Gotenks, Picollo, Gohan (Teen), Android 21, Majin Buu, Hit, Goku Black.

Afgelopen vrijdag kwam de game bij mij op de deurmat en uiteraard ben ik de game toen direct gaan spelen. Ondertussen ben ik zo’n 35 uur verder en geniet ik eigenlijk nog van elk moment.

De vele modus die de game rijk is, het uitgebreide character roster en de grafische vormgeving van deze game maakt dit gewoon tot een van de beste Dragon Ball games die we in lange tijd hebben gehad.

#fsom cijfer: 8.5