Far Cry 5 - Review

Hope Country, in de staat Montana US, is veranderd. De familie Seed, met aan het hoofd Joseph, hebben met hun sekte "Project at Eden's Gate" de staat overgenomen. In het begin van de game ga jij, als rookie, mee met een U.S. Marshall om Joseph Seed te arresteren. Dit gaat niet helemaal zoals gepland en het draait uit op een fiasco. Deze sekte is levensgevaarlijk, je collega's zijn gevangen genomen en het is aan jou om Hope County weer te veranderen in het rustige oord die het ooit was.

Storytime

De toon is gezet. Joseph Seed, ook wel The Father genoemd, de leider van deze krankzinnige sekte moet verwijderd worden van het speelbord. Dit kan echter niet zomaar! Wanneer je het spel begint en je hebt de eerste scene gehad dan wordt je wakker bij Dutch. Deze vriendelijke man heeft je gered en bied je nieuwe kleding aan. Ook heeft hij een klusje voor je. Het eiland waar je je op bevind moet eigenlijk even vrijgemaakt worden van die Eden's Gate gekken en of jij als speler dat wel even wilt gaan doen. Na wat aanwijzingen mag je een vuurwapen en een kaart pakken uit de kluis en ga je de wijde wereld tegemoet. Eigenlijk is dit de tutorial. Hoe werken de knoppen, wat kun je doen, praten met mensen, hoe kun je je invloed vergroten en Eden's Gate terugdringen etc.

To get to the big you must go through the small

Nadat je het eiland hebt bevrijd en een beetje gewend bent aan de mechanics van de game word je het verhaal echt in geslingerd. Om bij Joseph te komen moet je eerst de rest van de familie aanpakken en hun territorium bevrijden. Deze territoriums zijn in handen van Jacob Seed's Whitetail Mountains in het Noorden, Faith Seed's Henbane River in het Oosten en in het zuiden hebben we nog John Seed's Holland Valley.

Image result for sinner hope county

Om een territorium over te nemen moet je Resistance Points verzamelen. Deze punten krijg je door missies te voltooien, mensen te bevrijden, Outposts te bevrijden of eigendom van de sekte te slopen. Zo zul je meerdere 'run-ins' hebben met deze leiders. Wanneer je balkje voor 1/3 en 2/3 gevuld is krijg je een cutscene die het verhaal verder op gang helpt. Wanneer je het balkje vol hebt kun je daadwerkelijk een van de familieleden te grazen nemen.

You're not alone

Tijdens deze strijd met de sekte ben je gelukkig niet alleen. Overal in Hope County zijn verzetsstrijders die je kunt bevrijden en die je helpen om je doelen te bereiken. Ook zijn er zogeheten "Specialists". Dit zijn negen AI bestuurde karakters die je commando's zullen opvolgen. Zo heb je de hond Boomer die vijanden kan spotten en markeren, de puma Peaches die vijanden kan besluipen en geruisloos kan uitschakelen en kun je zelfs een Grizzly beer met de naam Cheesburger vrijspelen om je te assisteren. De opvallendste specialist is echter Hurk! Die trouwe vriend maakt ook in Far Cry 5 weer zijn opwachting en samen met zijn bazooka helpt hij je maar al te graag.

Buiten de AI vrienden die je kunt gebruiken tijdens de campagne heb je ook de mogelijkheid om samen met een vriend te gehele campagne door te spelen. Dit is zeker een mooie toevoeging!

Far Cry 5 Pre Order Discount

De kleren maken de man/vrouw

Far Cry 5 geeft je de keuze om het verhaal te spelen als man of als vrouw. Wat dit precies toevoegt? Eigenlijk helemaal niets. Je naam wordt tijdens de game niet genoemd en gezien je tijdens het spelen enkel je handen ziet heeft dit niet echt effect op het spel. Wel kun je je eigen kleding kiezen! Zoals ik al zei, Dutch geeft je nieuwe kleding. Ook mag je op dat moment je karakter verder 'bouwen'. Je krijgt de keuze uit 8 voorgeselecteerde gezichten om er vervolgens een van de 8 haartypen op te plakken. Deze haartypen hebben allemaal dan wel weer vier kleuropties! Naast deze features kun je ook je eigen kleding kiezen, vrijspelen of, als je in een gulle bui bent, kopen! Niet genoeg in game geld om je favoriete shirt te kopen? Wees gerust, door middel van micro-transactions kun je alsnog het digitale shirtje kopen. Wel lever je hier echt geld voor in dus mijn persoonlijk tip: koop geen shirtjes. Voor het verhaal, het zicht op je karakter e.d. voegt het helemaal niets toe.

Perks

Een shooter is ook maar een shooter zonder een vermakelijk verhaal, leuke wapens en... Perks! Je vaardigheden zijn natuurlijk al fantastisch maar het kan altijd beter. Ook kan je uitrusting wel wat uitbreiding gebruiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een grappling hook? Of een wingsuit? Niets is te gek in Far Cry! Hoe je dit vrij kunt spelen? Dit doe je door punten te verzamelen en de perks te kopen. Deze punten verzamel je door challenges uit te voeren. Denk hierbij aan zoveel kills met een handwapen, zoveel kills met een assault rifle, zoveel kills met granaten enz.

Waar je dus in vorige games nog moest jagen om bepaalde upgrades te verkrijgen voor bijvoorbeeld de hoeveelheid ammunitie die je bij je kon dragen is het nu niet meer nodig. Wel kun je nog steeds jagen maar nu zal het zijn om de huiden te verkopen. Het geld dat je hiermee verdiend kun je uitgeven aan verschillende zaken zoals voertuigen, wapens of ammunitie.

Stunten, collectables en...

Naast al het geweld waar je mee te maken hebt heb je ook nog een iets andere type missies. Zo kun je stuntmissies uitvoeren om nieuwe voertuigen vrij te spelen. Deze auto's hebben een nogal patriottisch uiterlijk. Ook kun je missies verwachten waarin je collectables moet verzamelen. Veelal kun je hier een kaart voor kopen zodat je niet uren hoeft te zoeken naar die ene laatste collectable.

Ook is het mogelijk om een lekker rustig plek te zoeken bij het water om van de omgeving te genieten en de hengel eens uit te gooien. Ja, je leest het goed, je kunt gaan vissen in Montana. Met verschillende types aas en hengels haal je de mooiste vissen op het droge. Deze kun je weer verkopen om nog eenvoudiger ammunitie te bemachtigen.

Image result for far cry 5
De season pass bevat Dead Living Zombies, Hours of Darkness, Lost on Mars en Far Cry 3 Classic Edition.

Arcade

Wanneer je je echt even helemaal terug wilt trekken uit de wereld van Far Cry 5 dan kun je nog een flink aantal uren doorbrengen in de Arcade mode. In deze Arcade mode kun je, alleen of coop, verschillende levels doorspelen die danwel door Ubisoft zijn gemaakt danwel door andere spelers. Dit betekent dus dat je zelf ook aan de slag kunt gaan om je eigen missies en maps te bouwen met de map editor. Tijdens de launch zijn er verschillende "thema's" beschkbaar waar je je map in kunt bouwen zoals Far Cry 4, Far Cry Primal, Far Cry 5, Assassin's Creed 4, Assassin's Creed Unity en Watch_Dogs. Het vermoeden zegt hier dat er nog meer gaat komen in de komende maanden.

Veel van de vrijgespeelde Perks kun je ook gebruiken in Arcade en vice versa. Het is dus aan te raden om deze Arcade mode eens te bezoeken.

Verdict

Als je bekend bent met Far Cry games dan zul je een bekende game aantreffen die zoveel nieuwe content heeft waar je een tijdlang mee zoet bent. Het verhaal is duidelijk aanwezig en de game straalt ook echt het sektegevoel uit met liedjes speciaal opgenomen voor "Father" John. Het leuke is dat de vijanden vrolijk meezingen met de muziek en dat geeft net dat tintje extra. Luister hieronder "Oh John" van de officiele soundtrack. A little crazy never hurt anyone, right?

Far Cry 5 biedt een leuk verhaal, goede visuals en geweldige gameplay. Met de mogelijkheid tot coop en de toegevoegde Arcade kun je je uren vermaken met deze toptitel. Een FPS die zijn weerga niet kent!

#FSOM cijfer: 8.5/10

PS: Korting bij GameMania

We hebben geen banden met GameMania maar we willen jullie ook niets onthouden. In het gameartikel van gistern meldde ik al dat je bij inlevering van twee games nog maar 25 euro hoeft te betalen voor Far Cry 5. Deze actie loopt nog tot 18 april. Kijk snel voor de voorwaarden op www.gamemania.nl

Image result for far cry 5 gamemania

Dit artikel is geschreven door: Peter / cloudstrifenl

Vergeet niet om Fifty Shades of Men te volgen op FacebookInstagram, Pinterest en Twitter!