Peter's HQ: Wat is Pasen? - Fifty Shades of Men

Breaking

Home Top Ad

Hier adverteren?

Post Top Ad

Hier adverteren?

vrijdag 30 maart 2018

Peter's HQ: Wat is Pasen?

Pasen staat voor de deur. Om een beetje een licht onderwerp te doen, wat is Pasen eigenlijk? Daarom maar een klein beetje de religieuze tour op deze week in Peter's HQ: Wat is Pasen?





Pesach

De oorsprong van deze Christelijke traditie vinden we in de Joodse traditie. Het joodse Pesach, Pascha in de Christelijke liturgie, is verbonden met de uittocht uit Egypte, de Exodus. Volgens onze Wikipedia vrienden: "De viering en herdenking hiervan werd volgens het Bijbelboek Exodus de avond voor de uittocht ingesteld en is de eeuwen door in verschllende vormen bewaard gebleven. Inherent is het herdenken van de grote daden van God aan het volk Israël. In Nederland herinneren tijdens Pasen de matzes (ongerezen broden) nog aan het joodse Pesach. Volgens de Thora moesten de joden vlak voor hun vertrek in opdracht van God snel brood bakken zonder daar zuurdesem (brooddeeg zonder bakkersgist) aan toe te voegen. Deze matzes worden voor Pasen verkocht door supermarkten en tijdens Pasen gegeten door zowel joden, christenen als niet-christenen.

Image result for matzes
Matzes

Pasen toen

Pesach is door de jaren heen veranderd in het Paasfeest zoals we die in de huidige vorm kennen. Van oorsprong is het dus een joodse traditie! Pas in 313,  het jaar van de erkenning van het christendom dor de Romeinse overheid met de afkondiging van het Edict van Milaan (kerkvrede). Vanaf dat moment konden de pelgrims de gebeurtenissen van Pasen vieren op de plek waar het volgens hen hoort, in en om Jeruzalem.

De dagen omtrent Pasen

Pasen kent meer dagen dan enkel eerste en de zelfbedachte tweede Paasdag. Hieronder probeer ik de "Goede week" kort te beschrijven.

Palmzondag

Op deze dag wordt de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht. De joodse pelgrims ontvingen Jezus met palmtakken. In het evangelie staat dat Jezus op dit moment al wist van zijn naderende dood.

Related image

Witte Donderdag (begin van Jezus zijn lijden)

In de nacht wordt Jezus verraden door Judas in het hof van Getsemane. Judas leverde Jezus uit voor 30 zilverstukken. De religieuze leiders van de joden vonden Jezus een godslasteraar door zichzelf de zoon van God te noemen en in Gods naam de zonden van mensen vergaf. Tijdens witte donderdag vind het laatste avondmaal plaats. Tijdens de avond wast Jezus de voeten van zijn 'leerlingen' en deelt hij het brood terwijl hij zegt dat het zijn lichaam is en de wijn die hij ronddeelt is zijn bloed. Deze traditie vind nog steeds plaats tijdens de kerkdienst op Witte Donderdag. De naam "Witte Donderdag" verwijst naar het witte gewaad dat de priester tijdens de eucharistieviering draagt.

Goede Vrijdag (de dag dat Jezus stierf)

Je zou denken dat Goede Vrijdag een andere naam zou moeten hebben gezien de gebeurtenissen op deze dag. De verwijzing is echter niet naar zijn dood maar naar de vrijwillige dood van Jezus. Het sterven voor onze zonden. Het volk kreeg de kans om Jezus vrij te spreken. Moest Jezus vrijgesproken worden of moest de beruchte moordenaar Barabbas vrijgesproken worden. De mensen kozen voor Barabbas. Pontius Pilatus, de Romeinse heerser in die tijd, waste zijn handen met schoon water. Hij "waste zijn handen in onschuld". Hij deed wat het volk van hem verlangde maar wilde kenbaar maken het niet met de keuze eens te zijn.

Deze vrijdag is de dag dat Jezus sterft.

Image result for jezus graf
Het graf van Jezus

Stille Zaterdag of Paaszaterdag (grafrust)

De dag na Goede Vrijdag. Stille Zaterdag (Protestanse benaming) of Paaszaterdag (Rooms Katholieke benaming) geeft aan dat Jezus in zijn graf lag. Het was stil. In de kerken van tegenwoordig is het de dag dat het altaar (de kerktafel) waar de dominee aan staat leeg is. 

Paaszondag (opstanding)

De daadwerkelijke feestdag! Jezus is opgestaan uit de dood!

Tweede Paasdag

Een beetje rare dag. Deze heeft dan ook niets met de traditie te maken maar is een 'extra' dag. Net als tweede kerstdag een extra dag is.


Pasen nu

Wanneer je tegenwoordig aan Pasen denkt dan zullen veel mensen wellicht denken aan eieren verven, eieren zoeken, de paashaas, chocolade eitjes, gezellig samen ontbijten/brunchen of zelfs avondeten. Ook is het een "lekker lang weekend vrij". Misschien wordt de tv nog even aangezet om te kijken naar films als Ben-Hur, Jesus Christ Superstar of The Passion of the Christ.

Voor sommigen betekent het ook paaszondag naar de kerk. Samen vieren dat Jezus is gestorven en opgestaan voor onze zonden.

Image result for paashaas

Vrolijk Pasen

Na deze kleine uitleg hoop ik jullie iets meer inzicht te hebben kunnen geven in deze traditie. Natuurlijk is het wel heel erg in een notendop en is het verhaal groter maar het is schokkend dat veel mensen tegenwoordig niet meer weten wat ze nu precies vieren met Pasen, of niet vieren.

Image result for pasen


Of je het nu wel of niet wist, of je het wel of niet geloofd, ik wens jullie allen een fijn Paasweekend toe!

Tot volgende week!


Dit artikel is geschreven door: Peter / cloudstrifenl



Vergeet niet om Fifty Shades of Men te volgen op FacebookInstagramPinterest en Twitter!


Jouw gamereviews op Fifty Shades of Men? Neem contact op via het contactformulier!




Speciaal geselecteerd voor jou!

➼➼➼ Peter's HQ: De doorgeslagen vrouwenquota
➼➼➼ Peter's HQ: Seriesfeed - Alles over series

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Post Bottom Ad

Hier adverteren?